Posities in Google controleren


Hoe hoog sta je nou in Google met bepaalde zoektermen? We leggen hier uit hoe je dit het beste kunt testen. Als je standaard in Google een zoekterm intikt dan kijkt Google naar zaken als je zoekverleden en je locatie. Deze invloed is heel groot. Stel bijvoorbeeld dat jij geïnteresseerd bent in politiek en nieuws en je zoekt op “informatie Egypte” dan kan het zijn dat je veel pagina’s ziet die gaan over Egypte in relatie met actueel nieuws en de politiek in dat land. Maar het kan ook zijn dat je allemaal informatie ziet m.b.t. reizen naar Egypte. Omdat Google uit je zoekverleden opmaakt dat dit je interesse heeft.

Vandaar dat wij adviseren om eerst je browser te openen in incognito (prive modus). Rechtsboven in je browser zit een menu knopje. In Google Chrome zijn dit drie puntjes boven elkaar. Druk daarop en kies voor Nieuw incognitovenster. Ga in dit scherm naar Google en tik je zoekterm in. Nog steeds kijkt Google naar je locatie maar het zoekverleden wordt niet naar gekeken. Op zich kan het resultaat dus nog steeds vertekend zijn. Maar het zal wel een meer realistisch beeld geven.

De resultaten die je ziet worden hierop afgestemd. De bovenste resultaten kunnen Google Ads (betaald adverteren met Google) resultaten zijn. Deze herken je aan het kleine groene blokje wat ervoor staat met de tekst “Advertentie” erin. Kijk dus onder deze resultaten.

Wat zegt een positie je?

Op de tweede pagina van Google komt praktisch niemand. Alle resultaten op de tweede pagina delen met elkaar gemiddeld 1 a 2% van het verkeer. Op de eerste pagina geldt: Hoe hoger hoe meer verkeer. Een paar voorbeelden: Op de laatste plek van de eerste pagina klikken gemiddeld 1.5% van de mensen. Op plek 5 gemiddeld 7% en op plek 1 gemiddeld 45%. Zo zie je: Op de eerste pagina staan levert nog niet per definitie veel bezoekers naar je website op. De top 5 en eigenlijk de top 3 is pas echt interessant!

Tip: Wat zijn je belangrijkste zoektermen?

Het is natuurlijk wel belangrijk om te bepalen welke zoektermen het belangrijkst zijn voor je bedrijf. Daarbij is het belangrijk om je te verplaatsen in je potentiële klant. Wat zou jij intikken in Google? Wil je echt exact weten wat de juiste zoektermen zijn? Laat ons dan een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. We zoeken dan voor je uit waar je potentiële klanten op zoeken. We laten je daarna zien wat de relevante zoektermen zijn en hoe vaak per maand hier gemiddeld op gezocht wordt. Met deze kennis weet je het zoekgedrag van je potentiële klanten. En kan je er voor zorgen dat je pagina’s in je website schrijven waar dit zoekterm goed in terugkomt.

Hoger in Google komen?

Wil je hoger in Google komen maar weet je niet hoe? Neem contact met ons op en we helpen je graag.