Hoe werkt SEO


SEO staat voor Search Engine Optimalisation. In het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie. SEO is het optimaliseren van je posities in Google om hogere posities te krijgen. In Google kan je op twee manieren een positie krijgen. De eerste is middels Google Ads. Dit is betaald adverteren via Google. De tweede is een positie in de natuurlijke/organische resultaten van Google. Gemiddeld klikken tussen de 7 en de 15% van de mensen op betaalde (Google Ads) links. Ofwel: Veruit de meeste mensen klikken op organische links. Het is dus heel interessant om hoog te staan in deze resultaten.

De invloed van je positie op het aantal bezoekers dat je ontvangt

Alle posities op de tweede pagina van Google (10 stuks) delen met elkaar 1 a 2% van het verkeer. Op de tweede pagina (of lager) ben je dus praktisch onzichtbaar. Bedenk jezelf maar eens: Hoe vaak kom je zelf op de tweede pagina? Op de laatste positie van de eerste pagina klikt gemiddeld 1% van de bezoekers. Op plek 5 gemiddeld 7%, plek 3 gemiddeld 20% en op de eerste plek gemiddeld 45%. Zoals je ziet: Elke positie hoger levert je direct veel meer bezoekers op. Het klikfeest vindt plaats in de top 5. Het is dus belangrijk om op relevante zoekwoorden minimaal in de top 5 te komen.

Hoe bepaald Google je positie in de zoekmachine?

Google hanteert een complex algoritme om de volgorde van de resultaten te bepalen. Met dit algoritme kijkt Google naar meer dan 200 factoren. De belangrijkste factoren zijn:

  1. De techniek van je website: Hebben wij je website gemaakt dan is deze al perfect voor Google
  2. De content in je website: Wil je vindbaar zijn op zoekwoord X dan moet er in je website wel een pagina staan waar dit woord op de juiste manier in terugkomt.
  3. Interne linkbuilding: Link je vanaf diverse pagina’s in je website naar een specifieke pagina. Dan gaat Google er vanuit dat dit een belangrijke pagina voor je is.
  4. Externe linkbuilding: Ziet Google veel kwaliteit links vanaf andere websites naar jouw website? Dan ziet Google jouw website als een belangrijke website online.
  5. Je CTR vanuit Google: Je CTR is Click Through Rate. Ofwel: Stel dat je 100 keer getoond wordt en er wordt 5 keer op jou geklikt. Dan is je CTR 5%. Als er meer op jou geklikt wordt dan wat gemiddeld is voor de positie waar je op staat, dan zet Google je hoger. Jouw vermelding vinden mensen dan blijkbaar interessanter dan die van andere. Opvallen in de zoekresultaten heeft dus ook een positief effect op je positie.

Bovenstaande zijn de belangrijkste onderdelen welke Google belangrijk vindt. Echter zijn er natuurlijk nog veel meer.

Hoe snel kan je hoger in Google komen?

Het verbeteren van de content op je website, je vermelding in de zoekmachine (o.a. je titel en omschrijving) en je interne linkbuilding hebben snel effect op je posities. Vaak binnen één week zie je dit resultaat al. Externe Linkbuilding is veruit het belangrijkste element om hoger in Google te komen. Het duurt echter gemiddeld 3 tot 4 weken tot Google nieuwe links online vindt en je posities op basis van deze nieuwe links aanpast.

Hoe snel je hoger in Google komt hangt heel erg af van je concurrentie op het betreffende zoekwoorden. Je kunt je voorstellen dat het met een nieuwe website heel erg lang gaat duren voordat je landelijk hoog in Google zal komen op een woord als “Autoverzekering” maar dat je veel sneller hoog zal komen in een kleine plaats op een woord als “Hovenier Veenendaal”.

Fluctuaties in je posities

Werken wij actief aan je posities in Google dan ontvang je van ons één keer per maand een rapportage. Soms zal je zien dat je positie lager is dan de maand ervoor. Vooral als je nog niet in de top 10 staat is dit vrij normaal. SEO resultaat moet je altijd over de iets langere periode bekijken. Op korte termijn zien we altijd, vooral als je nog lager staat, continu sterke wisselingen. Waar je de ene dag op plek 30 staat kan je de volgende dag op plek 40 staan en weer een dag later op plek 25. Hoe hoger je staat hoe stabieler je positie wordt. Vaak zien we ook dat vlak voor een stijging er een sterke daling is. Google is dan je nieuwe (hogere) positie aan het bepalen.

Wil je beter vindbaar worden in Google?

Wil je weten waar je potentiële klanten op zoeken en hoe vaak per maand er op relevante zoekwoorden gezocht wordt? Wil je weten wat er voor nodig is om hoger te komen en wat dit voor concreet resultaat dit kan opleveren voor je onderneming? Neem contact met ons!