Hoe werkt Google Ads


Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Vroeger heette dit Google AdWords. Google Ads noemt men ook wel SEA. Dit staat voor Search Engine Advertising. Ofwel: Zoekmachine adverteren. In dit artikel leggen we kort uit hoe Google Ads werkt en wat dit voor je bedrijf kan betekenen.

Google Ads tegenover Zoekmachine optimalisatie

Je kunt op twee manieren hoog in Google komen. Dit kan middels SEO (Search Engine Optimalisation). Ofwel: Zoekmachine optimalisatie. Hiermee kom je hoog in Google zonder betaald te adverteren in Google. Echter heeft SEO de tijd nodig om hiermee hoog in Google komen. Je kunt niet van de één op de andere dag organisch hoog in Google komen. Hoe snel of langzaam dit gaat hangt af van je concurrenten en de geselecteerde zoekwoorden. Wil je meer weten over SEO? Lees dan ons artikel: Hoe werkt SEO?.

In tegenstelling tot SEO werkt SEA (Google Ads) wel heel direct. Als we vandaag een campagne opzetten sta je vandaag hoog in Google en zal je relevante bezoekers naar je website krijgen. Alleen bij SEA betaal je natuurlijk aan Google voor de kliks en bij SEO niet. Vooral voor korte termijn resultaat is SEA heel interessant. Maar het is niet vanzelfsprekend om te stoppen met Google Ads als je eenmaal organisch (met SEO) hoog in Google staat. Als je immers meer geldt verdient met Google Ads dan wat het kost, waarom zou je dan stoppen?

Een goede Google Ads campagne levert gemiddeld een conversie op van tussen de 7 a 15%. Ofwel: Zien 100 mensen jouw advertentie dan klikken gemiddeld 7 tot 15% van de mensen op je advertentie. Dit is wel een heel grof gemiddelde. We zien campagnes die lager en hoger uitkomen. Maar deze cijfers geven wel aan dat de meeste mensen niet klikken op advertenties maar op de organische resultaten. Focus je alleen op Google Ads? Dan geven deze cijfers al aan dat aandacht geven aan je SEO ook zeer interessant is.

Hoe werkt Google Ads

In grote lijnen geef je in Google Ads aan met welke zoekwoorden en in welke regio je wilt adverteren. Per zoekwoord

Wat kost Google Ads?

Je betaalt bij Google Ads nog niet als je getoond wordt. Je betaalt pas als mensen op je klikken. Elk zoekwoord heeft een andere klikprijs. Deze klikprijs wordt bepaald middels een veilingsysteem. Ofwel: Jij samen met je concurrenten welke ook willen adverteren met het zoekwoord bepalen samen de prijs. Zo zijn er zoekwoorden die slechts enkele centen kosten maar ook zoekwoorden die 20 euro per klik kosten.

Uiteindelijk is de klikprijs altijd een marktconform bedrag. Niemand gebruikt Google Ads om alleen Google rijker te maken. Als je concurrenten bereid zijn om bijvoorbeeld 3 euro per klik te betalen. Dan verdienen ze blijkbaar met die klikprijs meer aan Google Ads dan wat het kost. Met een concurrent veilingsysteem betekent dus wel dat je op alle fronten het heel goed moet doen om je concurrenten te verslaan: Een hele goede Google Ads campagne met de goede instellingen, slimme advertentieteksten, een goede biedingsstrategie en een website met een duidelijk verhaal die mensen aanspoort tot actie.

Google Ads Kwaliteitsscore

Google Ads werkt met kwaliteitsscores. Elk woord waarmee je adverteert krijgt een rapportcijfer tussen de 1 en de 10. Met een hoge score krijg je korting van Google per klik en word je hoger getoond tussen de advertenties. Heb je een lage kwaliteitsscore dan bestraft Google dit doordat je teveel per klik betaald. Tevens word je dan lager getoond in de resultaten. Het is dus belangrijk om hoge kwaliteitsscores te halen.

Pas op met Google Ads

Al heel vaak hebben we een ondernemer horen zeggen: “Ik heb Google Ads uitgeprobeerd maar dat is helemaal niks. Ik heb er veel geld ingestopt maar geen enkele klant gekregen.”. Toch wordt er per dag meer dan 150 miljoen dollar uitgegeven aan Google Ads. Dat doen al die bedrijven niet omdat ze er geen resultaat uit krijgen. Het gevaar zit alleen in het feit dat Google Ads een simpel systeem lijkt maar eigenlijk gewoon heel complex is. Met alleen de basis instellingen en mooie advertentieteksten ga je er niet komen. Je krijgt dan snel lage kwaliteitsscores en geen resultaat.

Is Google Ads wat voor mij?

Voor praktisch elke ondernemer is Google Ads interessant. Wij zoeken dit graag vrijblijvend voor je uit. Je krijgt van ons dan heel concreet te horen wat Google Ads voor jouw onderneming kan opleveren.