Aanleveren content voor je nieuwe website


Leuk! We gaan een nieuwe website voor je maken. Dankjewel voor het vertrouwen. We willen natuurlijk zorgen voor een professioneel en mooi eindresultaat. Daarvoor is het belangrijk dat we van jou de benodigde info op de juiste manier en compleet ontvangen. We kunnen starten met de realisatie van je website zodra we alle benodigde informatie hebben. Met slechts een deel is het voor ons lastig om een compleet beeld te krijgen. Grote kans dat je website dan dus niet 100% wordt zoals je wenst. We ontvangen dus graag alle informatie van je voordat we starten.

We willen je vragen een Word document te maken met daarin onderstaande informatie. Wij kunnen helaas niks met teksten in een .pdf bestand, teksten in afbeeldingen, teksten in Powerpoint of teksten in Excel. Het gaat dan namelijk mis met de opmaak van je tekst als we deze overzetten in je website.

Menu van je website

Schrijf het menu zoals jij het voor ogen hebt uit in in een Word document. Een voorbeeld van een menu structuur is:

Home – Diensten – Portfolio – Over ons – Contact

Een menu-item kan ook een submenu bevatten. Bijvoorbeeld dat onder Diensten nog komt te staan: Tuin ontwerp, tuinaanleg en Tuin onderhoud.

Content per pagina

Elke pagina bevat natuurlijk een tekst en eventueel nog één of meerdere afbeeldingen op de pagina. Een goede tekst bevat een hoofdtitel, vervolgens een kort stukje tekst, dan een subtitel en weer een stukje tekst, weer een subtitel en nog een stukje tekst, etc.

Linkjes in je tekst aangeven

Wil je dat er een linkje in de tekst of onder de tekst komt naar een andere pagina? Geef dit dan goed aan in je tekst. Onderstreep bijvoorbeeld het stukje tekst dat moet linken. En geef daarachter tussen haakjes aan waar je wil dat dit tekstje naartoe linkt.

Bijvoorbeeld: “Wil je meer informatie? Neem dan contact (link naar contact pagina) met ons op.”

 

Tip 1: Maak de alinea’s kort. Bijvoorbeeld vier regels per alinea. En zorg voor pakkende titels die aanspreken. Een hele lange tekst zonder kopjes lezen mensen niet graag. Je krijgt dan veel mensen die je website bezoeken maar afhaken. Veel mensen lezen een volledige tekst ook niet maar “scannen” hem wel. Ze lezen vaak wel je titels en de eerste alinea. Zorg er dus voor dat deze aanspreken en doordacht zijn.

Tip 2: Sluit je tekst af met een call-to-action. Een call-to-action is een actie element in je website die mensen aanspoort om over te gaan tot actie. Bijvoorbeeld: Contact opnemen, een offerte aanvragen of een tekstje welke verteld dat mensen een gratis vrijblijvend gesprek kunnen aanvragen.

Tip 3: Onderwater kan je aan een pagina twee elementen toevoegen: Een Meta titel en een meta omschrijving. Deze komen niet zichtbaar op je website. De teksten die hier ingevuld worden getoond in de Google resultaten als de desbetreffende pagina gevonden wordt in Google. Dit ziet er dus bijvoorbeeld zo uit:

Vul je geen meta’s in bij een pagina dan gaat Google naar eigen inzicht een stukje uit je tekst in Google zetten. Het beste is het dus om deze zelf te bepalen. Hou voor een Meta omschrijving een maximum aan van maximaal 150 karakters. En voor je Meta titel een maximum 60 karakters. Langer kan Google niet weergeven. Zorg voor aansprekende titels en omschrijvingen welke mensen aanmoedigt om jou aan te klikken en niet de concurrent.

Hulp bij teksten?

Wil je met bepaalde zoekwoorden optimaal vindbaar zijn in Google? Dan is het natuurlijk belangrijk dat je teksten hebt waar het zoekwoord op de juiste manier goed in terugkomt. We noemen dit een landingspagina op een zoekwoord. Wens je hier hulp bij? Of wil je sowieso dat iemand van ons je helpt met het schrijven van je teksten? Dat kan! Wij hebben eigen tekstschrijvers/copywriters. Geef het aan als je hulp wenst.

Afbeeldingen aanleveren

Mensen zijn visueel ingesteld. Een website zonder afbeeldingen spreekt niet aan en mensen klikken dan snel door naar een concurrent van je. In veel van onze websites zit bovenaan (in de header) een afbeelding. Maar bij je tekst op een pagina kan natuurlijk ook een afbeelding staan. Op je hoofdpagina staan vaak meerdere afbeeldingen.

Heb je afbeeldingen welke je graag in je website wenst? Geef in het Word document duidelijk aan per pagina welke afbeelding je hierbij wenst. Zet de bestandsnaam hierbij. Lever afbeeldingen aan in .jpg of .png formaat. Het liefst ontvangen we afbeeldingen zo groot mogelijk. Is de kwaliteit niet goed genoeg? Dan zullen we dit even aangeven. Waar kunnen wij niets mee? Foto’s in Powerpoint, foto’s in een ander bestandsformaat dan .jpg of .png, foto’s die los in mailtjes gestuurd worden.

Afbeeldingen kan je via https://wetransfer.com/ in één keer naar ons toesturen. Heb je heel veel afbeeldingen? Plaats de afbeeldingen dan eerst in mapjes en geef deze mapjes een logische naam, zodat wij weten waar we de afbeeldingen moeten plaatsen.

 

Tip: Ben je bijvoorbeeld een coach, adviseur of heb je een rijschool? Ben jij het bedrijf? En is persoonlijke binding belangrijk? Dan adviseren we je om een foto van jezelf in de website te laten zetten door ons. Bijvoorbeeld vlak bij een formulier op een pagina. Dit spreekt je websitebezoekers aan. Ze hebben gelijk al een soort van band met je. En je zult zien dat je dan meer reacties krijgt via je website.

Heb je geen goede afbeeldingen? Geen punt

Wij hebben een abonnement op een stockfoto website: www.istockphoto.com Dit is een website met miljoenen goede afbeeldingen. Bij de realisatie van je website kan je tot 10 afbeeldingen gratis bij je website krijgen. Bij de realisatie gaan wij vaak naar eigen inzicht goed passende afbeeldingen in je website zetten. Bij de presentatie van je website zie je dan het resultaat. Wil je toch liever andere afbeeldingen? Dat kan. We overleggen dit dan samen. En de door ons geselecteerde afbeeldingen gaan niet van je 10 gratis afbeeldingen af.

Wil je liever zelf afbeeldingen selecteren? Ga dan naar de website welke hierboven genoemd is. Gebruik het zoekvenster om te zoeken op onderwerpen/woorden en selecteer afbeeldingen die je aanspreken. Het is belangrijk om na je zoekactie bovenin je scherm Essentials aan t klikken. De Signature afbeeldingen kunnen we niet zonder extra kosten selecteren. Deze kosten namelijk vaak tientallen tot soms zelfs meer dan 100 euro per stuk. De essential afbeeldingen zijn echter ook prachtig.

Heb je goede afbeeldingen gevonden? Stuur ons dan niet een schermafdrukje van deze afbeeldingen. We kunnen deze dan immers nooit voor je terugvinden. Stuur ons de directe linkjes naar de afbeelding. Bijvoorbeeld: “https://www.istockphoto.com/nl/foto/schilderachtige-landschap-met-idyllische-pad-en-hoge-hoek-uitzicht-met-meren-bos-op-gm1140528726-305236448” Deze linkjes kan je weer in het Word document zetten.

 

Tip 1: Kijk uit met typische Amerikaans ogende afbeeldingen. We bedoelen hiermee typische gemaakte afbeeldingen waar iets in scene gezet is. Bijvoorbeeld een paar Amerikaans ogende mensen die om een laptop heen staan. Deze spreken vaak niet aan voor je websitebezoekers.

Tip 2: Als je een zoekactie gedaan hebt op IstockPhoto dan kan je aan de linkerkant allemaal filters instellen. Zoek je bijvoorbeeld een afbeelding voor in de header (Bovenkant) van je website. Dan moet deze afbeelding natuurlijk een breedbeeld afbeelding zijn en niet een rechtopstaande. Dit kan je instellen in de filters zodat je alleen passende afbeeldingen ziet in de resultaten.

Wijzigingen aanleveren

Als wij je website gemaakt hebben dan plaatsen we deze altijd eerst op een demolocatie. We zullen je vragen deze te bekijken. Ben je helemaal tevreden? Dan gaan we je website voor je live zetten. Maar wellicht wens je nog aanpassingen. Dat kan natuurlijk. We willen je vragen de wijzigingen allemaal in één keer aan te leveren en niet in losse stukjes. Uit ervaring weten we dat er dan een kans is dat dingen mis gaan of dat we gewenste wijzigingen over het hoofd zien.

Vandaar dat we adviseren gewenste wijzigingen in een Word document te zetten. Geef daarbij per wijziging goed aan om welke pagina het gaat. Leg vervolgens alles eventjes weg. Kijk de volgende dag nog eens naar je hele website. Vaak zie je dan nog wat dingetjes. Zodra je zeker weet dat je alle punten hebt mail ons deze dan. Er is altijd ruimte voor één correctieronde. Vandaar dat het ook slim is om ineens alles goed aan te leveren. Dit voorkomt eventuele meerkosten.

Hou er rekening mee dat je website natuurlijk geen drukwerk is. Ofwel: Je kunt natuurlijk later ook zelf nog altijd wijzigingen maken aan je website. We hebben allemaal artikelen geschreven in ons helpdesk center. welke eenvoudig uitleggen hoe je verschillende onderdelen binnen je website later kunt aanpassen. Kom je er toch even niet uit? Dan mag je ons natuurlijk ook altijd nog even bellen.