Zoekmachine gerelateerde teksten voor je website

Om een goede positie in de zoekmachine te krijgen, is het nodig om teksten te schrijven die geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachine, ook wel SEO-teksten genoemd. In deze teksten ligt de focus op één of maximaal twee zoekwoorden waarop je vindbaar wilt worden. Het doel hierbij is om de tekst zo te schrijven dat het niet heel duidelijk is dat het om een SEO-tekst gaat. Het moet natuurlijk blijven ogen voor de lezer. Dit is eenvoudig te realiseren als je je blijft bedenken dat je voor je doelgroep schrijft.

Regels SEO-teksten

Om ervoor te zorgen dat Google de teksten opmerkt, zijn er een aantal voorwaarden waaraan je tekst moet voldoen. Een van de eisen is het gebruiken van een minimum aantal woorden. Let daarbij op de opbouw van je tekst. Heb je een WordPress website? Dan kun je de SEO Yoast plugin als hulpmiddel gebruiken. Deze plugin houdt de volgende regels aan voor SEO-teksten.

  • Minimaal 300 woorden gebruiken in je SEO-tekst. Kun je meer woorden schrijven, dan hoef je uiteraard niet te stoppen bij 300 woorden.
  • Zet het zoekwoord tenminste in de eerste alinea.
  • Zet je trefwoord in de hoofdtitel.
  • Gebruik het zoekwoord in een subtitel.
  • Plaats een illustratie of afbeelding waarin je het trefwoord als alt-tekst gebruikt.
  • Probeer het zoekwoord te verwerken in de URL van de pagina.
  • Gebruik links in je tekst die naar andere pagina’s binnen je website verlinken.

Ook aan te raden is om gebruik te maken van soortgelijke woorden of synoniemen van het trefwoord. Stel je voor dat je trefwoord schrijver is, dan kun je ook van woorden zoals auteur of letterkundige gebruik maken.

Tot slot, zijn spelfouten uiteraard een no-go. Een tekst die spelfouten bevat of grammaticaal onjuist is, doet afbreuk aan de professionaliteit van je bedrijf.

Goede basisteksten voor je website schrijven

Nu we het SEO gedeelte hebben afgetikt, willen we ook even benadrukken dat de basis van je teksten goed moet zijn. Schrijven is echt een vak: niet iedereen kan het terwijl dit al wel snel wordt gedacht. Houd daarom de volgende tips in je achterhoofd als je zelf aan de slag gaat met de teksten voor je website.

  • Gebruik korte zinnen en probeer niet te lang van stof te zijn. Bezoekers lezen steeds minder tekst online. Met name nu beeld en geluid steeds meer de overhand krijgen.
  • Probeer wollig taalgebruik en het breien van teksten te voorkomen.
  • Zorg voor een goede structuur in je tekst. Een lange lap tekst leest niemand. Gebruik tussenkopjes en afbeeldingen in je tekst om de tekst aantrekkelijk te maken voor je lezer. Je helpt bezoekers zo ook om de tekst te kunnen scannen zodat ze direct naar de voor hen relevante informatie kunnen springen.
  • Clichés in teksten zijn echt niet meer van deze tijd. Probeer ze zoveel mogelijk te voorkomen. Denk aan zinnen zoals: “Bij ons ben je aan het juiste adres”, “Ons bedrijf is de aangewezen partner” en “Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel”.
  • Kies je voor u of je? Vaak voel je dit zelf wel goed aan. Een officiële instelling gebruikt eerder u terwijl een jong en hip bedrijf waarschijnlijk eerder voor je/jij kiest.
    Let op dat je u en je niet door elkaar gebruikt. Wees consistent in de aanspreekvorm. Dit geldt uiteraard ook voor het schrijven in de wij of zij-vorm.

Ben je klaar? Laat je teksten dan controleren. Een ander ziet altijd weer andere dingen dan jij. Zo wordt de tekst altijd beter. Wil je een website laten maken en de teksten uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij kunnen je hierbij helpen.