SEO betekenis

SEO staat voor Search Engine Optimization dat zich in het Nederlands vertaalt als zoekmachine optimalisatie. Dag in, dag uit werken de mensen van SiteToGo hard aan een verbeterde online vindbaarheid van de klanten. Een betere online vindbaarheid zorgt vervolgens voor een betere positie in de lijst met zoekresultaten van Google. Je wilt immers omzet behalen met je website, dus is het belangrijk om naast een mooi ontwerp ook een website te hebben die zorgt voor meer klanten.

Selectie van de trefwoorden

Beter online vindbaar worden begint met het bepalen van de zoekwoorden waarop je vindbaar wilt worden. Maak een lijstje met trefwoorden waarop je met jouw bedrijf graag vindbaar wilt worden. Voer deze lijst vervolgens in de Keywordplanner van Google AdWords in. Je krijgt dan te zien hoe vaak er gemiddeld per maand op jouw trefwoorden wordt gezocht. Daarbij is het belangrijk om goed na te denken over de zoekwoorden die je wilt analyseren. Het is immers van belang dat het trefwoord goed weergeeft wat u als service of product aanbiedt en dat het woord niet op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Bepaal of je met het trefwoord de juiste doelgroep aanspreekt. Maak tot slot gebruik van meerdere zoekwoorden. Beter is het om een een trefwoord uit te zoeken waarop minder wordt gezocht maar waarop je wel een goede positie behaald in plaats van een trefwoord waarop heel veel wordt gezocht, maar waarvoor je geen kans hebt om een goede positie in Google te behalen. In de tabel van Bartosz Góralewicz (CEO van reclamebureau Elephate) zie je direct waarom een positie op pagina 1 van Google (het liefste bovenaan) de voorkeur geniet.

De concurrentie onder de loep nemen

Na de bepaling van het zoekwoord is het verstandig om eens te kijken naar je directe concurrenten. Tik het zoekwoord in Google in en bekijk de eerste drie zoekresultaten. Bekijk of het realistisch is om met deze bedrijven te concurrenten. Concurreren met een gevestigde naam is natuurlijk veel moeilijker dan met een klein lokaal bedrijf. Kun je beoordelen of je concullega’s veel aan SEO doen? Zo ja, dan duurt het ook iets langer om boven je concurrenten te eindigen. SEO is altijd een lange termijn project. Als je vandaag begint met SEO wil dat niet zeggen dat je meteen morgen bovenaan staat. Houd dat in hoofd.

SEO-teksten schrijven

Nadat je de zoekwoorden hebt bepaald waarop je de focus wilt leggen, start je pas echt met online marketing. Begin met het schrijven van een SEO-tekst voor ieder zoekwoord. SEO-teksten zijn teksten waarin je het zoekwoord verschillende keren laat terugkomen. Lees meer over SEO-teksten.

Linkbuilding

Heb je je SEO-teksten online gezet, dan kunnen we starten met het verzamelen van links. Dit heet linkbuilding: het plaatsen van verwijzingen op andere websites naar de jouwe. In de regel geldt dat hoe meer linkjes verwijzen naar jouw website, hoe populairder je website wordt. De links hebben ook een naam gekregen, die aan Google duidelijk maakt waarover je website gaat. Op die manier stijg je langzaam op je gewenste trefwoorden.
Meer informatie over linkbuilding.

On page optimalisatie

Wist je dat er naast de SEO-teksten en linkbuilding ruim 300 factoren zijn die bepalen op welke positie in Google je eindigt? Daarom bekijken we ook je website, waaronder je interne links, de gebruiksvriendelijkheid van je website, of je bezoekers goed door de website navigeert en of je heldere call-to-actions gebruikt.

Kortom, SEO werk voor de specialist. Gelukkig heeft SiteToGo verschillende SEO-specialisten in huis. Zij helpen je graag verder met je online vindbaarheid. Neem daarvoor gerust contact met ons op.