Hoe richt je een goede landingspagina in? 10 tips!


Een effectieve landingspagina is cruciaal voor succesvolle online marketing. Je aanbod kan dan wel geweldig zijn en je PPC advertenties kunnen perfect zijn, maar zonder een goede landingspagina zal je bedrijf het nooit goed doen. Je landingspagina layout moet dan ook perfect zijn.

Een goede overtuigende landingspagina grijpt meteen de aandacht van de bezoeker en spoort ze aan tot conversies (zoals een aankoop doen, een formulier invullen, etc.). Leer snel hoe jij een top landingspagina kan maken met deze 9 simpele landingspagina tips!

Tip #1: Een Net en Georganiseerd Design

Het uiterlijk, het gevoel en de algemene structuur van je landingspagina heeft een enorme impact op de effectiviteit van je pagina en hoe goed het tot conversies lijdt. Het hoofddoel van je landingspagina zou moeten zijn dat het voor de klant zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt om te converteren. Het is dus belangrijk dat alle elementen op je pagina toewerken naar het conversiedoel, of dat nou een formulier invullen, een aankoop doen, je inschrijven voor een nieuwsbrief of een e-book downloaden is.

Een effectief landingspagina design maakt slim gebruik van kleuren en opvallende afbeeldingen die de aandacht trekken. Er wordt gezegd dat je knoppen bepaalde kleuren als rood of groen geven een positieve impact heeft op je conversies, maar het is vooral belangrijk dat er een groot contrast is tussen de kleuren van je knoppen en de achtergrond. Er zijn veel knop factoren die je moet testen om je landingspagina goed te maken – test de kleur, plaats en grootte om de meest effectieve layout te creëren.

Tip #2: Wees Minimalistisch

Zorg ervoor dat je een nette pagina hebt met een natuurlijke navigatie zonder dat de bezoeker wordt afgeleid door bijvoorbeeld popups. Een goede landingspagina geeft alle nodige informatie om de bezoeker aan te sporen tot een conversie, maar laat het daar ook bij. Te veel informatie kan overweldigend zijn of afleiden, dus hou het simpel en geef alleen de essentiële informatie die de bezoeker de juiste kant op leidt. De informatie die je wel op je landingspagina zet moet makkelijk te scannen zijn – een goede pagina gebruikt als het kan bulletpoints om details te geven.

Bepaal welke essentiële informatie er direct in het zicht van de bezoeker boven de vouw (denkbeeldige lijn tot waar alles te zien is wanneer je de pagina opent en je naar beneden moet scrollen om de info er onder te zien) en onder de vouw moet komen te staan. De meeste bezoekers weten tegenwoordig wel dat ze naar beneden kunnen scrollen voor meer informatie dus vrees niet om onder op je pagina meer gedetailleerde informatie te zetten. Een goed landingspagina design behoudt een nette en aantrekkelijke impressie maar laat tegelijkertijd ook de nodige informatie zien. Door informatie onder de vouw te zetten kun je dit makkelijk voor elkaar krijgen. Een andere manier om meer informatie op je pagina te zetten zonder de bezoeker te overweldigen is door ‘’video landing pages’ te gebruiken. Zet de belangrijkste informatie in tekst op je pagina en voeg video’s toe die de bezoeker kan afspelen als ze meer informatie willen.

Tip #3: Gebruik je Headers om je Aanbod Zichtbaar te Maken

Een goede landingspagina moet natuurlijk een goed aanbod hebben en moet duidelijk kunnen uitleggen waarom het aanbod goed is. De headers van je pagina kunnen je helpen om dit goed zichtbaar te maken. De meest succesvolle landingspagina’s beschrijven het aanbod in een header en gebruiken sub-headings voor verdere uitleg. Bijvoorbeeld …

‘Gratis Twitter Marketing Ebook’

Krijg snel meer kwalitatieve Twitter volgers!’

Sommige landingspagina’s kiezen ervoor om de toegevoegde waarde van hun dienst in de header te zetten en het echte aanbod in de subheaders te beschrijven. Maar vergeet niet, je hebt ongeveer 8 seconden om een gebruiker over te halen om op je website te blijven, dus het is essentieel dat je aanbod en de toegevoegde waarde duidelijk en overtuigend zijn.

Tip #4: ‘Trust Signals’

Goede landingspagina’s maken veel gebruik van trust signals (signalen van vertrouwen) die aan een bezoeker kunnen laten zien dat het aanbod en het merk te vertrouwen is. Trust signals komen in verschillende vormen en maten – testimonials (getuigenissen) zijn een klassieke vorm van een trust signal die gebruik maakt van de ervaringen van vroegere klanten of cliënten. Dit kan je ook doen met een “Like” knop, waarbij je “Likes: en +1s van social media websites op een subtiele manier gebruikt als trust signal.

Een andere krachtige tool die vaak op landingspagina’s wordt gebruikt zijn ‘trust badges’. Trust badges zijn vaak een referentie naar bekende merken waar je in het verleden mee gewerkt hebt, erkenningen die je hebt gekregen, groepen of coalities waar je deel van uitmaakt, etc. Deze badges zijn vormen van erkenning van je betrouwbaarheid en skills.

Tip #5: Maak je Pagina Mobielvriendelijk

Het is in deze tijd essentieel dat je landingspagina ook goed werkt op mobiele apparaten aangezien bijna 30% van de internetactiviteit via een mobiele telefoon gaat. Er wordt zelfs gezegd dat een mobielvriendelijke website je conversies kan verdubbelen. Je landingspagina moet er goed uitzien op een mobiel apparaat – navigeren moet makkelijk zijn, hij moet snel laden, en je moet goed op dingen kunnen klikken.

Tip #6: Hou je Formulieren Kort

Wanneer iemand je website bezoekt wil je als online marketeer natuurlijk zo veel mogelijk data over die bezoeker verzamelen. Maar als het gaat om een goede landingspagina houden we ‘less is more’ aan. Het is dus belangrijk dat je bezoekers zo min mogelijk vragen in hoeven te vullen. Hoe meer vragen je een bezoeker vraagt in te vullen, hoe kleiner de kans dat ze het hele formulier invullen en daarmee je gewilde conversie compleet maken. Als je beoogde conversie een ingevuld formulier is, vraag dan alleen de dingen die je echt moet weten. En onthoud, je kunt altijd om meer informatie vragen op de afsluitende bedankt pagina.

Als je maar zo weinig kan vragen, welke vragen moet je dan verplicht maken? De meeste mensen vinden het geen probleem om hun naam en adres op te geven, maar wanneer je vraagt om een geboortedatum of telefoonnummer zullen zo’n 50% van de mensen al afhaken. Dus pas op voor die vragen!

Tip #7: Pas je Landingspagina Aan voor Verschillende Doelgroepen

Als je een geweldig aanbod hebt dat je goed gepromoot hebt, dan krijg je waarschijnlijk verkeer van een aantal verschillende bronnen. Als het mogelijk is, probeer dan je landingspagina aan te passen aan de verschillende groepen. Want iemand die via Facebook of Twitter bij je pagina komt is vaak anders dan iemand die via een PPC advertentie of een link van je maandelijkse nieuwsbrief op je pagina komt.

Tip #8: Match je Landingspagina kopie aan je PPC Advertenties

Effectieve landingspagina’s zorgen ervoor dat de woorden die gebruikt worden in hun pagina kopie overeenkomen met de keywords die gebruikt worden in de PPC advertenties. Door dezelfde woorden en zinnen te herhalen weten bezoekers dat ze op de juiste plek zijn en het laat ook consistentie zien.

Het is ook belangrijk dat je bezoekers meteen naar de content brengt waar ze naar opzoek waren. Wanneer een bezoeker op een PPC over slaapzakken klikt, stuur ze dan niet naar de kampeer sectie van je site – je moet ze echt precies naar hun gewenste bestemming sturen. Match je website zo veel mogelijk aan wat de klant nodig heeft – want zo krijg je meer conversies!

Tip #9: Test!

Het laatste onderdeel van een goede landingspagina maken is het testen. Je kunt nou eenmaal geen goede landingspagina maken zonder zorgvuldig te testen. Testen en de testresultaten bijhouden is essentieel om uit te zoeken wat er goed en wat er fout gaat op je landingspagina. Test, test, en test dan nog een paar keer!

Bron: https://www.wordstream.com/effective-landing-pages